همدلی بهر، تحلیل بهر

همدلی بهر، تحلیل بهر
برگردان به فارسی: بهزاد سروری خراشاد

Empathy/Systemizing Quotient (EQ-SQ) (Child)
Auyeung et al‚ 2009

1. فرزندم دوست دارد هوای دیگران را داشته باشد.
2. فرزندم معمولا نمی تواند درک کند که چرا بعضی چیزها آدم های دیگر را بسیار ناراحت می کند.
3. فرزندم اهمیتی نمی دهد که آیا اشیای داخل منزل در جای مناسبشان قرار دارد یا نه.
4. اگر شخصیتی در فیلم بمیرد فرزندم گریه نمی کند یا ناراحت نمی شود.
5. کودک من از مرتب کردن اشیا به طور دقیق لذت می برد (مثل گل ها، کتاب ها، مجموعه موسیقی)
6. فرزندم زود متوجه می شود که چه زمانی آدم ها در حال شوخی کردن هستند.
7. فرزندم از تکه تکه کردن کرم ها یا کندن پای حشرات خوشش می اید.
8. فرزندم به طبقه خاصی از حیوانات علاقمند است (مثل دایناسورها، حشرات و غیره).
9. برخی اوقات فرزندم چیزی را که دلش می خواهد داشته باشد از خواهر/برادر یا دوست خود می دزدد.
10. فرزندم به انواع مختلف وسایل نقلیه علاقمند است (مثل انواع قطار، ماشین ها، هواپیماها و غیره)
11. فرزندم وقت زیادی برای این که اشیا را در یک ترتیب خاص بچیند، صرف نمی کند (مثل سربازهای اسباب بازی، حیوانات، ماشین ها).
12. اگر قرار باشد با لگو یا این قبیل بازی های جورچین، چیزی بسازد، فرزندم تمایل دارد از روی برگه دستورالعمل و الگو پیش برود تا مستقیما دست به کار شود.
13. فرزندم در برقرار کردن روابط دوستانه مشکل دارد (در دوست پیدا کردن مشکل دارد).
14. هنگام بازی کردن با سایر بچه ها، فرزندم با خواست خودش اسباب بازی هایش را با سایر بچه ها تقسیم می کند.
15. فرزندمن، خواندن و شنیدن داستان های تخیلی را به داستان های غیر تخیلی ترجیح می دهد.
16. اتاق خواب فرزندم معمولا به هم ریخته است تا این که منظم باشد.
17. فرزندم در گفتن نظراتش صریح است، حتی اگر احتمال آن وجود داشته باشد که نظراتش کسی را ناراحت کند.
18. فرزندم از نگهداری حیوانات خانگی (سگ و گربه و ...) خوشش می آید.
19. فرزندم به جمع کردن مجموعه ای از اشیا علاقه دارد (برچسب ها، کارت ها و غیره).
20. فرزندم معمولا بدون آن که خودش متوجه باشد، رفتارهای بی ادبی یا گستاخانه انجام می دهد.
21. فرزندم می داند چطور رنگ ها را ترکیب کن تا رنگ های مختلف تولید کند.
22. اگر جای چیزی در خانه عوض شده باشد، فرزندم متوجه نمی شود.
23. فرزند من در زد و خورد های فیزیکی به دردسر می افتد.
24. فرزندم از فعالیت های فیزیکی که دارای مجموعه ای از قوانین هستند، لذت می برد. (مثل ورزش های رزمی، ژیمناستیک، باله و غیره)
25. فرزندم به راحتی می تواند شیوه کار با کنترل ویدئو یا پخش کننده دی وی دی را بفهمد.
26. وقتی فرزندم مطلبی را در مدرسه یاد می گیرد، می تواند آن را به خوبی برای دیگران توضیح دهد.
27. برای فرزندم خیلی سخت است که پنج تا از بهترین کارتون ها یا فیلم های مورد علاقه اش را لیست کند.
28. فرزندم یکی دو تا دوست صمیمی، و چندین دوست دیگر دارد.
29. کودک من الگوی اعداد را در ریاضیات سریع یاد می گیرد.
30. فرزندم به نظرات دیگران گوش می دهد حتی اگر مخالف نظر او باشند.
31. وقتی دیگران ناراحت و آشفته اند، فرزندم از خود توجه نشان می دهد.
32. فرزند من علاقه به سر درآوردن از این که ماشین ها چطور کار می کنند، ندارد. (مثل دوربین ها، چراغ های ترافیک، تلویزیون و غیره)
33. فرزندم برخی اوقات چنان با افکار خود مشغول است که متوجه نمی شود حوصله بقیه سر رفته است.
34. فرزند من از بازی هایی خوشش می آید که دارای قوانین مشخصی هستند. (مثل شطرنج، دومینو و غیره)
35. زمانی که کارها سر وقت خود انجام نشوند، فرزندم آزرده خاطر می شود.
36. فرزندم دیگر کودکان را برای چیزهایی سرزنش می کند که خودشان انجام داده اند. [فرزندم بچه های دیگر را به خاطر کاری که خودش انجام داده، سرزنش می کند.]
37. فرزندم خیلی ناراحت می شود اگر حیوانی را در حال درد کشیدن ببیند.
38. فرزند من تفاوت بین آخرین مدل دستگاه های بازی کامپیوتری (اکس باکس، پلی استیشن) و دستگاه های مشابه دیکر را می شناسد.
39. فرزندم راجع به عناوینی که به آنها علاقه دارد، حجم زیادی از اطلاعات را به خاطر می سپارد. (مثل پرچم های جهان، تیم های فوتبال، گروه های پاپ و غیره)
40. فرزندم بعضی اوقات، کسی را درحال اذیت کردن اوست، هل می دهد یا نیشگون می گیرد.
41. کودک من به دنبال کردن مسیر سفر روی نقشه علاقمند است.
42. فرزندم به راحتی می فهمد که یک شخص دیگر، چه زمانی دوست دارد با او سر صحبت را باز کند.
43. فرزندم حسابی بلد است برای به دست آوردن چیزی که می خواهد، چطور چانه بزند. [فرزندم در چانه زدن برای به دست اوردن چیزی که دلش می خواهد، توانا است.]
44. فرزندم از تهیه کردن فهرست برای چیزهای مختلف، خوشش می آید. (اسباب بازی های مورد علاقه اش، برنامه های تلویزیون و غیره)
45. اگر کودک دیگری به مهمانی دعوت نشود، فرزندم نگران می شود که مبادا او ناراحت شود.
46. فرزندم دوست دارد وقت خود را به فراگیری مهارت های مورد علاقه خودش (اسکیت، یویو، فوتبال یا حرکات باله) اختصاص دهد.
47. برای فرزند من، استفاده از کامپیوتر سخت است.
48. فرزندم از دیدن این که دیگران گریه می کنند یا درد می کشند، ناراحت می شود.
49. اگر فرزندم یک آلبوم "عکس برگردان" داشته باشد، تا دانه آخر عکس برگردان ها را استفاده می کند.
50. کودک من از عادات و برنامه ریزی های منظم روزانه خوشش می آید. (برنامه های ثابت و منظم اردوها)
51. کودک من از این که زمان بندی دقیق برنامه های روزانه را بداند، آزرده نمی شود.
52. فرزندم دوست دارد به بچه های تازه وارد کمک کند، در کلاس اخت شوند. [فرزندم از این که به بچه های تازه وارد کمک کند، در کلاس اخت شوند، لذت می برد.]
53. فرزند من اگر کودکان دیگر رویش اسم بگذارند یا دستش بیاندازند، نمی تواند از پس خود برآید و به شدت ناراحت می شود.
54. فرزند من از کارهایی که شبیه حل کردن معما هستند، لذت نمی برد. (مثل جدول، پازل، اسم و فامیل)
55. فرزندم برای به دست آوردن چیزهایی که می خواهد، مایل است از زور (خشونت فیزیکی) استفاده کند. [فرزندم برای به دست اوردن چیزهایی که می خواهد، بعضی وقت ها از زور (خشونت فیزیک) استفاده می کند.]
شرح سایت روان سنجی: از مجموعه ابزارهای سنجش اوتیسم است. همدلی – بهر را می سنجد. نسخه دیگری به فارسی توسط مریم جلالی، جوادحاتمی، بهار صادقی و مهدی علیزاده 1390 ارائه شده است.
نمره گذاری: به شدت مخالفم ،تا حدی مخالفم ،اندکی مخالفم ،اندکی موافقم ،تا حدی موافقم، به شدت موافقم
چگونگی دستیابی

This instrument can be found at: http://docs.autismresearchcentre.com/tests/EQ-SQ_Child_Persian%20(2).pdf  

   
خرداد 1396
اسفند 1395
آبان 1395
فروردین 1394
خرداد 1393
فروردین 1393
اسفند 1392
بهمن 1392
دی 1390
آذر 1390
تیر 1390
خرداد 1390
اردیبهشت 1390
بهمن 1389
دی 1389
اردیبهشت 1389
دی 1388
آبان 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
تیر 1388
خرداد 1388
   
سپاس بیکران به حضور دکتر حمزه گنجی که تست های روان سنجی را به سطح جامعه تعمیم داد .و هنوز قدرش شناخته نشده است .
   
کلیه حقوق به آرین آرانی متعلق است.