Jefferson Scale of Physician Empathy

Jefferson Scale of Physician Empathy (JSPE)
Hojat‚ et al‚ 2001
مقیاس همدلی پزشک با بیمار
  1. An important component of the relationship with my patients is my understanding of the emotional status of the patients and their families.
  2. I try to understand what is going on in my patients’ minds by paying attention to their nonverbal cues and body language.
  3. I believe that empathy is an important therapeutic factor in medical treatment.
  4. Empathy is a therapeutic skill without which my success as a physician would be limited.
  5. My understanding of my patients’ feelings gives them a sense of validation that is therapeutic in its own right.
  6. My patients feel better when I understand their feelings.
  7. I consider understanding my patients’ body language as important as verbal communication in physician-patient relationships.
  8. I try to imagine myself in my patients’ shoes when providing care to them.
  9. I have a good sense of humor‚ which I think contributes to a better clinical outcome.
  10. I try to think like my patients in order to render better care.
  11. Patients’ illnesses can be cured only by medical treatment; therefore‚ affectional ties to my patients cannot have a significant place in this endeavor. (R)
  12. Attentiveness to my patients’ personal experiences is irrelevant to treatment effectiveness. (R)
  13. I try not to pay attention to my patients’ emotions in interviewing and history taking. (R)
  14. I believe that emotion has no place in the treatment of medical illness. (R)
  15. I do not allow myself to be touched by intense emotional relationships among my patients and their family members. (R)
  16. My understanding of how my patients and their families feel is an irrelevant factor in medical treatment. (R)
  17. I do not enjoy reading nonmedical literature or experiencing the arts. (R)
  18. I consider asking patients about what is happening in their lives an unimportant factor in understanding their physical complaints. (R)
  19. It is difficult for me to view things from my patients’ perspectives. (R)
  20. Because people are different‚ it is almost impossible for me to see things from my patients’ perspectives. (R)
شرح سایت روان سنجی: این ابزار همدلی پزشک با بیمار را می سنجد. دارای سه نسخه، نسخه پزشکان و مراقبت کنندگان، نسخه دانشحویان پزشکی و نسخه دانشجویان مرتبط با بهداشت است.
Medical students (S-version)
Health Professions (HP-version)
Health Professions students (HPS-version)
این ابزار دست کم در 70 کشور مورد مطالعه قرار گرفته است.
نسخه پزشکان این ابزار توسط رضا شاپوریان به فارسی برگردان شده است. (شریعت و همکاران، 1389)
در سال 1391، هاشمی پور و همکاران، روایی و پایایی نسخه دانشجویان حرفه مراقبت بهداشت را مورد بررسی قرار داده اند
تقی پور و همکاران، 1394 ساختار عاملی و پایایی این نسخه را بررسی کرده اند.
اعتبار: آلفا در همه مطالعه ها بیش از 0.70 گزارش شده است. آلفا کرونباخ در ایران 0.88 گزارش شده است. (شریعت و همکاران، 1389) و 0.83 (هاشمی پور و همکاران، 1391)
نمره گذاری
“1-Strongly Disagree” To “7- Strongly Agree”
(R) reverse items
چگونگی دستیابی:
منبع و ماخذ
Hojat‚ M.‚ Mangione‚ S.‚ Nasca‚ T. J.‚ Cohen‚ M. J.‚ Gonnella‚ J. S.‚ Erdmann‚ J.B. ... & Magee‚ M. (2001). The Jefferson Scale of Physician Empathy: development and preliminary psychometric data. Educational and Psychological Measurement‚ 61(2)‚ 349-365.
Hojat‚ M.‚ Gonnello‚ J. S.‚ Magione‚ S.‚ Nasca‚ T. J.‚ Velosk‚ J.‚ & Erdman‚ J. B. (2002). Empathy in medicalstudents as related to academic performance. Clinicalcompetence and Gender. Medical Education‚ 36: 522-527.
Kane‚ Gregory C.‚ Gotto‚ Joanne L.‚ Mangione‚ Salvatore.‚ West‚ Susan.‚ and Hojat‚ M. (2007). Jefferson Scale of Patient’s Perceptions of Physician Empathy: Preliminary Psychometric Data. Croat Med J‚ 48(1): 81–86.
Shariat‚ S. V.‚ Eshtad‚ E.‚ & Ansari‚ S. (2010). Empathy and its correlated in Iranian physician: A preliminarypsychometric study of the Jeferson Scale of PhysicianEmpathy. Medical Teacher‚ 32:417-421.
Williams‚ Brett.‚ Brown‚ Ted.‚ Boyle‚ Malcolm.‚ and Dousek‚ Simon.‚ (2013). Psychometric testing of the Jefferson Scale of Empathy Health Profession Students’ version with Australian paramedic students. Nursing and Health Sciences‚ 15: 45–50
Hojat‚ Mohammadreza .‚ Mangionea‚ Salvatore.‚ Kanea‚ Gregory C. & Gonnella‚ Joseph S. (2015). Relationships between scores of the Jefferson Scale of Physician Empathy (JSPE) and the Interpersonal Reactivity Index (IRI). Medical Teacher‚ 27; 625-628.
شریعت، سید وحید. كیخاونی، آلاء . (1389). میزان همدلی در دستیاران تخصصی رشته های بالینی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشكی ایران. مجله روانپزشكی و روانشناسی بالینی ایران، سال شانزدهم، شماره 3، پاییز 248 -256.
هاشمی‌پور،مریم‌السادات. كرمی، محمدامین. (1391). بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه (JSPE-HP (Jefferson Scale of Physician Empathy-Health Professionals Version. مجله دانشگاه علوم پزشكی كرمان. 19 (2)؛ 201-211
تقی پور، علی.، کریمی، فاطمه زهرا.، ظریف نژاد، غلامحسین.، رشیدی، فرزانه و صالحی، مریم. (در دست اجرا).بررسی ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه (JSE-HPS). معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. کد 930104، تاریخ تصویب مهر 1393.
تقی پور، علی.، کریمی، فاطمه زهرا.، ظریف نژاد، غلامحسین.، عبدالهی، محبوبه. (1394).بررسی ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه (JSE-HPS). مجله دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكی تهران (حیات) دوره 21 ،شماره 3 ،1394: 5-14
   
آذر 1402
خرداد 1396
اسفند 1395
فروردین 1394
خرداد 1393
فروردین 1393
اسفند 1392
بهمن 1392
آذر 1390
تیر 1390
خرداد 1390
اردیبهشت 1390
اردیبهشت 1390
بهمن 1389
اردیبهشت 1389
اردیبهشت 1389
آبان 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
تیر 1388
خرداد 1388
   
هرکه بر ضرر مومن داستانی بگوید و قصدش عیب او و ریختن آبرویش باشد که از چشم مردم بیفتد ، خداوند اورا از دوستی خود به دوستی شیطان براند و شیطان هم او را نپذیرد : حضرت امام صادق (ع)
   
کلیه حقوق به آرین آرانی متعلق است.