Jefferson Scale of Physician Empathy (JSPE)
Hojat‚ et al‚ 2001
مقیاس همدلی پزشک با بیمار
- An important component of the relationship with my patients is my understanding of the emotional status of the patients and their families.
- I try to understand what is going on in my patients’ minds by paying attention to their nonverbal cues and body language.
- I believe that empathy is an important therapeutic factor in medical treatment.
- Empathy is a therapeutic skill without which my success as a physician would be limited.
- My understanding of my patients’ feelings gives them a sense of validation that is therapeutic in its own right.
- My patients feel better when I understand their feelings.
- I consider understanding my patients’ body language as important as verbal communication in physician-patient relationships.
- I try to imagine myself in my patients’ shoes when providing care to them.
- I have a good sense of humor‚ which I think contributes to a better clinical outcome.
- I try to think like my patients in order to render better care.
- Patients’ illnesses can be cured only by medical treatment; therefore‚ affectional ties to my patients cannot have a significant place in this endeavor. (R)
- Attentiveness to my patients’ personal experiences is irrelevant to treatment effectiveness. (R)
- I try not to pay attention to my patients’ emotions in interviewing and history taking. (R)
- I believe that emotion has no place in the treatment of medical illness. (R)
- I do not allow myself to be touched by intense emotional relationships among my patients and their family members. (R)
- My understanding of how my patients and their families feel is an irrelevant factor in medical treatment. (R)
- I do not enjoy reading nonmedical literature or experiencing the arts. (R)
- I consider asking patients about what is happening in their lives an unimportant factor in understanding their physical complaints. (R)
- It is difficult for me to view things from my patients’ perspectives. (R)
- Because people are different‚ it is almost impossible for me to see things from my patients’ perspectives. (R)
شرح سایت روان سنجی: این ابزار همدلی پزشک با بیمار را می سنجد. دارای سه نسخه، نسخه پزشکان و مراقبت کنندگان، نسخه دانشحویان پزشکی و نسخه دانشجویان مرتبط با بهداشت است.
Medical students (S-version)
Health Professions (HP-version)
Health Professions students (HPS-version)
این ابزار دست کم در 70 کشور مورد مطالعه قرار گرفته است.
نسخه پزشکان این ابزار توسط رضا شاپوریان به فارسی برگردان شده است. (شریعت و همکاران، 1389)
در سال 1391، هاشمی پور و همکاران، روایی و پایایی نسخه دانشجویان حرفه مراقبت بهداشت را مورد بررسی قرار داده اند
تقی پور و همکاران، 1394 ساختار عاملی و پایایی این نسخه را بررسی کرده اند.
اعتبار: آلفا در همه مطالعه ها بیش از 0.70 گزارش شده است. آلفا کرونباخ در ایران 0.88 گزارش شده است. (شریعت و همکاران، 1389) و 0.83 (هاشمی پور و همکاران، 1391)
نمره گذاری
“1-Strongly Disagree” To “7- Strongly Agree”
(R) reverse items
چگونگی دستیابی:
منبع و ماخذ
Hojat‚ M.‚ Mangione‚ S.‚ Nasca‚ T. J.‚ Cohen‚ M. J.‚ Gonnella‚ J. S.‚ Erdmann‚ J.B. ... & Magee‚ M. (2001). The Jefferson Scale of Physician Empathy: development and preliminary psychometric data. Educational and Psychological Measurement‚ 61(2)‚ 349-365.
Hojat‚ M.‚ Gonnello‚ J. S.‚ Magione‚ S.‚ Nasca‚ T. J.‚ Velosk‚ J.‚ & Erdman‚ J. B. (2002). Empathy in medicalstudents as related to academic performance. Clinicalcompetence and Gender. Medical Education‚ 36: 522-527.
Kane‚ Gregory C.‚ Gotto‚ Joanne L.‚ Mangione‚ Salvatore.‚ West‚ Susan.‚ and Hojat‚ M. (2007). Jefferson Scale of Patient’s Perceptions of Physician Empathy: Preliminary Psychometric Data. Croat Med J‚ 48(1): 81–86.
Shariat‚ S. V.‚ Eshtad‚ E.‚ & Ansari‚ S. (2010). Empathy and its correlated in Iranian physician: A preliminarypsychometric study of the Jeferson Scale of PhysicianEmpathy. Medical Teacher‚ 32:417-421.
Williams‚ Brett.‚ Brown‚ Ted.‚ Boyle‚ Malcolm.‚ and Dousek‚ Simon.‚ (2013). Psychometric testing of the Jefferson Scale of Empathy Health Profession Students’ version with Australian paramedic students. Nursing and Health Sciences‚ 15: 45–50
Hojat‚ Mohammadreza .‚ Mangionea‚ Salvatore.‚ Kanea‚ Gregory C. & Gonnella‚ Joseph S. (2015). Relationships between scores of the Jefferson Scale of Physician Empathy (JSPE) and the Interpersonal Reactivity Index (IRI). Medical Teacher‚ 27; 625-628.
شریعت، سید وحید. كیخاونی، آلاء . (1389). میزان همدلی در دستیاران تخصصی رشته های بالینی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشكی ایران. مجله روانپزشكی و روانشناسی بالینی ایران، سال شانزدهم، شماره 3، پاییز 248 -256.
هاشمیپور،مریمالسادات. كرمی، محمدامین. (1391). بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه (JSPE-HP (Jefferson Scale of Physician Empathy-Health Professionals Version. مجله دانشگاه علوم پزشكی كرمان. 19 (2)؛ 201-211
تقی پور، علی.، کریمی، فاطمه زهرا.، ظریف نژاد، غلامحسین.، رشیدی، فرزانه و صالحی، مریم. (در دست اجرا).بررسی ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه (JSE-HPS). معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. کد 930104، تاریخ تصویب مهر 1393.
تقی پور، علی.، کریمی، فاطمه زهرا.، ظریف نژاد، غلامحسین.، عبدالهی، محبوبه. (1394).بررسی ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه (JSE-HPS). مجله دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكی تهران (حیات) دوره 21 ،شماره 3 ،1394: 5-14