Jefferson Scale of Empathy Health Profession Students version

Jefferson Scale of Empathy Health Profession Students’ version (JSPE-HPS)
Hojat‚ et al‚ 2001‚Williams‚ et al‚ 2013
مقیاس همدلی جفرسون، برای دانشجویان
1.    Health care providers’ understanding of their patients’ feelings and the feelings of their patients’ families do not influence treatment outcomes.
2.    Patients feel better when their health care provider understands their feelings.
3.    It is difficult for a health care provider to view things from patients' perspectives.
4.    Understanding body language is as important as verbal communication in health care provider - patient relationships.
5.    A health care provider's sense of humour contributes to a better clinical outcome.
6.    Because people are different‚ it is difficult to see things from patients' perspectives.
7.    Attention to patients' emotions is not important in patient interview [interviewing].
8.    Attentiveness to patients' personal experiences does not influence treatment outcomes.
9.    Health care providers should try to stand in their patients' shoes when providing care to them.
10.Patients value a health care provider's understanding of their feelings‚ which is therapeutic in its own right.
11.Patients' illnesses can be cured only by targeted treatment; therefore‚ health care providers' emotional ties with their patients do not have a significant influencein treatment outcomes.
12.Asking patients about what is happening in their personal lives is not helpful in understanding their physical complaints.
13.Health care providers should try to understand what is going on in their patients' minds by paying attention to their non-verbal cues and body language.
14.I believe that emotion has no place in the treatment of medical illness.
15.Empathy is a therapeutic skill without which a health care provider's success is limited.
16.Health care providers' understanding of the emotional status of their patients‚ as well as that of their families is one important component of the health careprovider – patient relationship.
17.Health care providers should try to think like their patients in order to render better care.
18.Health care providers should not allow themselves to be influenced by strong personal bonds between their patients and their family members.
19.I do not enjoy reading non-medical literature or the arts.
20.I believe that empathy is an important factor in patients' treatment.
شرح سایت روان سنجی: این ابزار همدلی با بیمار را نزد دانشجویان - رشته های مراقبت حرفه ای بهداشت- می سنجد. دو نسخه دیگر پزشکان و مراقبت کنندگان، نسخه دانشحویان پزشکی نیز دارد.
Medical students (S-version)
Health Professions (HP-version)
Health Professions students (HPS-version)
این ابزار دست کم در 70 کشور مورد مطالعه قرار گرفته است.
نسخه پزشکان این ابزار توسط رضا شاپوریان به فارسی برگردان شده است. (شریعت و همکاران، 1389)
در سال 1391، هاشمی پور و همکاران، روایی و پایایی نسخه دانشجویان حرفه مراقبت بهداشت را مورد بررسی قرار داده اند
تقی پور و همکاران، 1394 ساختار عاملی و پایایی این نسخه را بررسی کرده اند.
اعتبار: آلفا در همه مطالعه ها بیش از 0.70 گزارش شده است. آلفا کرونباخ در ایران 0.88 گزارش شده است. (شریعت و همکاران، 1389) و 0.83 (هاشمی پور و همکاران، 1391)
نمره گذاری
“1-Strongly Disagree” To “7- Strongly Agree”
چگونگی دستیابی
منبع برای آگاهی بیشتر
Hojat‚ M.‚ Mangione‚ S.‚ Nasca‚ T. J.‚ Cohen‚ M. J.‚ Gonnella‚ J. S.‚ Erdmann‚ J.B. ... & Magee‚ M. (2001). The Jefferson Scale of Physician Empathy: development and preliminary psychometric data. Educational and Psychological Measurement‚ 61(2)‚ 349-365.
Hojat‚ M.‚ Gonnello‚ J. S.‚ Magione‚ S.‚ Nasca‚ T. J.‚ Velosk‚ J.‚ & Erdman‚ J. B. (2002). Empathy in medical students as related to academic performance. Clinical competence and Gender. Medical Education‚ 36: 522-527.
Kane‚ Gregory C.‚ Gotto‚ Joanne L.‚ Mangione‚ Salvatore.‚ West‚ Susan.‚ and Hojat‚ M. (2007). Jefferson Scale of Patient’s Perceptions of Physician Empathy: Preliminary Psychometric Data. Croat Med J‚ 48(1): 81–86.
Shariat‚ S. V.‚ Eshtad‚ E.‚ & Ansari‚ S. (2010). Empathy and its correlated in Iranian physician: A preliminary psychometric study of the Jeferson Scale of Physician Empathy. Medical Teacher‚ 32:417-421.
Fjortoft‚ Nancy.‚ Van Winkle‚ Lon J.‚ and Hojat‚ Mohammadreza. (2011). Measuring Empathy in Pharmacy Students. American journal of pharmaceutical education‚ 75 (6) Article 109.
Williams‚ Brett.‚ Brown‚ Ted.‚ Boyle‚ Malcolm.‚ and Dousek‚ Simon.‚ (2013). Psychometric testing of the Jefferson Scale of Empathy Health Profession Students’ version with Australian paramedic students. Nursing and Health Sciences‚ 15: 45–50
Hojat‚ Mohammadreza .‚ Mangionea‚ Salvatore.‚ Kanea‚ Gregory C. & Gonnella‚ Joseph S. (2015). Relationships between scores of the Jefferson Scale of Physician Empathy (JSPE) and the Interpersonal Reactivity Index (IRI). Medical Teacher‚ 27; 625-628.
شریعت، سید وحید. كیخاونی، آلاء . (1389). میزان همدلی در دستیاران تخصصی رشته های بالینی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشكی ایران. مجله روانپزشكی و روانشناسی بالینی ایران، سال شانزدهم، شماره 3، پاییز 248 -256.
هاشمی‌پور،مریم‌السادات. كرمی، محمدامین. (1391). بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه (JSPE-HP (Jefferson Scale of Physician Empathy-Health Professionals Version. مجله دانشگاه علوم پزشكی كرمان. 19 (2)؛ 201-211
تقی پور، علی.، کریمی، فاطمه زهرا.، ظریف نژاد، غلامحسین.، عبدالهی، محبوبه. (1394).بررسی ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه (JSE-HPS). مجله دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكی تهران (حیات) دوره 21 ،شماره 3 ،1394: 5-
   
آذر 1402
خرداد 1396
اسفند 1395
فروردین 1394
خرداد 1393
فروردین 1393
اسفند 1392
بهمن 1392
آذر 1390
تیر 1390
خرداد 1390
اردیبهشت 1390
اردیبهشت 1390
بهمن 1389
اردیبهشت 1389
اردیبهشت 1389
آبان 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
تیر 1388
خرداد 1388
   
سپاس بیکران به حضور دکتر حمزه گنجی که تست های روان سنجی را به سطح جامعه تعمیم داد .و هنوز قدرش شناخته نشده است .
   
کلیه حقوق به آرین آرانی متعلق است.