Model of the parental involvement process

Hoover-Dempsey and Sandler (1995‚ 1997) original model of the parental involvement process
Last up‎date 2005
مدل فرایند مشارکت (درگیری) والدین هوور- دمپسی و ساندلر
این مدل ، کوششی برای تبیین چرایی مشارکت (درگیر شدن) پدر و مادر در آموزش و پرورش فرزندان و چگونگی تاثیرگذاری مشارکت بر پیامدهای تحصیلی فرزندانشان است.
پس از سه سال (2001 تا 2004) تمرکز پروژه بر آموزش و پرورش دانش آموزان در مدرسه های ابتدایی و راهنمایی برپایه مدل نخستین " هوور- دمپسی و ساندلر 1995، 1997" با عنوان " فرایند مشارکت (درگیر شدن) والدین" ، چهار گزارش و تعدادی ابزار تولید شده است.
در سال 2005 گزارش پایانی پروژه با عنوان " بستراجتماعی مشارکت والدین: گامی به سوی بهبود پیشرفت تحصیلی The Social Context of Parental Involvement: A Path to Enhanced Achievement " به تایید اداره ( دپارتمان) آموزش ایالات متحده رسید.
مطالعه نخستین بر انگیزش های پدر و مادر برای مشارکت متمرکز بوده است.
دومین مطالعه بر انتخاب شیوه مشارکت پدر و مادر تکیه داشت.
مطالعه سوم، بر ساز و کار شغلی والدین حین فعالیت های مشارکتی ، ادراک دانش آموزان از فعالیت ها مشارکتی والدین و پیامدهای تحصیلی نخستین متمرکز گردید و سرانجام در مطالعه چهارم، بازنگری سه مطالعه پیشین انجام شده است.
در اینجا پس از آشنایی با نسخه نخستین مدل، به نسخه تجدید نظر شده آن در سال 2005 خواهیم پرداخت.
برای آگاهی از هر مطالعه و یا آزمون روی آن تیلیک (کلیک) کنید.
مدل نخستین
هوور- دمپسی و ساندلر در سال 1995 و 1997 مدل خود را در پنج سطح مطرح کرده اند.
به شکل چکیده، مدل بر این امر استوار است که تصمیم های مثبت والدین برای مشارکت، گونه های انتخاب آنان را دربر دارد که آن گونه های انتخاب سازوکارهای فکری را مشخص می کنند و با تاثیرگرفتن از متغیرهای تعدیل کننده و واسطه ای ، سرانجام پیامدهای تحصیلی کودک را ورق می زند.
1-     سطح نخستین: تصمیم پدر و مادر برای مشارکت، تصمیم های مثبت برای درگیر شدن. این سطح تحت تاثیر موارد زیر است:
1-1.           برداشت پدر و مادر از نقش والدین
1-2.            احساس پدر و مادر از کارآمدی یاری رسانی آنها برای موفقیت کودک در مدرسه
1-3.          فرصت ها و درخواست ها برای مشارکت پدر و مادر از سوی کودک و مدرسه
2-     سطح دوم : انتخاب گونه مشارکت توسط پدر و مادر، این سطح متاثر از موارد زیر است:
2-1.          آگاهی ها و مهارت های خاص و ویژه پدر و مادر
2-2.           ترکیبی از تقاضای زمان و انرژی از: تقاضای دیگر اعضای خانواده ، خواسته های ناشی از شغل
2-3.           درخواست و تقاضای مشارکت از: فرزند (ان)، معلم (ان)
3-     سطح سوم: ساز و کار اندیشه پدر و مادر بر تاثیر مشارکت آنان بر پیامدها، بر سه رده زیر تکیه دارد:
3-1.          رفتارهای پشتیبانی نسبت به کودک
3-2.          راهبردهای حل مساله ، خود- گردانی و یادگیری
3-3.          رفتار آموزشی پدر و مادر: باز، بسته
4-     متغیرهای تعدیل کننده و واسطه ای
4-1.          بهره گیری پدر و مادر از گسترش راهبردهای مشارکت مناسب
4-2.          تناسب میان فعالیت های پدر و مادر با انتظارات مدرسه
5-     پیامدهای برای کودک یا دانش اموز
5-1.          دانش و مهارت
5-2.          کارآمدی برای کار در مدرسه
سطح پنجم:
پیامدها برای کودک/ دانش آموز
دانش و مهارت
کارآمدی برای کار در مدرسه
 
سطح چهارم:
متغیرهای تعدیل کننده و واسطه ای
بهره گیری پدر و مادر از گسترش راهبردهای مشارکت مناسب
تناسب میان فعالیت های پدر و مادر با انتظارات مدرسه
 
سطح سوم:
ساز و کار اندیشه پدر و مادر بر تاثیر مشارکت آنان بر پیامدها
راهبردهای حل مساله ، خود- گردانی و یادگیری
رفتارهای پشتیبانی نسبت به کودک
رفتار آموزشی پدر و مادر
باز
بسته
 
سطح دوم
انتخاب گونه مشارکت توسط پدر و مادر
آگاهی ها و مهارت های خاص و ویژه پدر و مادر
ترکیبی از تقاضای زمان و انرژی
درخواست و تقاضای مشارکت
تقاضای اعضای خانواده
خواسته های ناشی شغل
فرزند (ان)
معلم (ان)
 
سطح یکم:
تصمیم پدر و مادر برای مشارکت
تصمیم های مثبت برای درگیر شدن
برداشت پدر و مادر از نقش والدین
 احساس پدر و مادر از کارآمدی یاری رسانی آنها برای موفقیت کودک در مدرسه
فرصت ها و درخواست ها برای مشارکت پدر و مادر از سوی کودک و مدرسه
 
مدل تجدیدنظر شده
 
پس مطالعات سه ساله، هوور- دمپسی و ساندلر 2005 مدل خود را گسترش دادند ، هر سطح را بازنگری و ارتباط بین سطوح را روشن کردند.
بر پایه مدل تجدید نظر شده : "باورهای انگیزشی" ، "ادراک از مشارکت" و "ادراک از بستر زندگی نزد والدین" به "رفتار مشارکتی آنان" (سطح دوم) یاری می رساند. این دو سطح، "ادراک کودکان از مشارکت والدین" (سطح سوم) را تعدیل می کند. که اینها بر "پیشرفت تحصیلی کودک" نافذ اند که سرانجام به پیشرفت تحصیلی کودک منجر می شوند.
 
سطح یکم
باورهای انگیزشی والدین
ادراک والدین از فراخوان دیگران برای مشارکت
ادراک والدین از زمینه زندگی
تعریف می شود با
تعریف می شود با
تعریف می شود با
سازوکار نقش والدین
خود- کارآمدی والدین در باری رسانی به موفقیت کودک در مدرسه
ادراک از فراخوان عمومی مدرسه
ادراک از فراخوان اختصاصی کودک
ادراک از فراخوانی اختصاصی معلم
خود-ادراکی از دانش و مهارت
خود- ادراکی از زمان و انرژی
یاری می رساند به
سطح دوم
تقویت
<<<شامل
رفتار مشارکتی والدین
گونه ها: یکی یا هردو >>>
مشارکت در خانه
شیوه
پشتیبانی
مشارکت در مدرسه
آموزش
تعدیل می شود:
سطح سوم
ادراک کودکان از مشارکت والدین
شامل >>>
تقویت
شیوه
پشتیبانی
آموزش
نافذ بر
سطح چهارم
ویژگی هایی که کودک را به پیشرفت رهنمون می شود/ پیامدهای تحصیلی ابتدایی دانش آموز
شامل >>>
خود- کارآمدی تحصیلی
انگیزش درونی برای یادگیری
به کارگیری راهبرد خود – گردانی
خود – کارآمدی اجتماعی برای ارتباط با معلم
منجر می شود به
سطح پنجم
پیشرفت تحصیلی دانش آموز
 
 
 
List of Publications‚ Presentations and Papers Drawing on Research Project Findings‚
2001-2004
Theoretical/conceptual
Hoover-Dempsey‚ K.V.‚ Walker‚ J.M.T.‚ Green‚ C.‚ & Sandler‚ H.M. (in preparation). How
            does parental involvement influence student outcomes? Research findings and
            implications.
Hoover-Dempsey‚ K.V.‚ Walker‚ J.M.T.‚ Sandler‚ H.M.‚ Whetsel‚ D.R.‚ Green‚ C.L.‚
Wilkins‚ A.S.‚ & Clossen‚ K. (in press).Why do parents become involved? Research findings and implications. Elementary School Journal.
Hoover-Dempsey‚ K.V.‚ Walker‚ J.M.T.‚ & Sandler‚ H.M. (in press).What motivates parents
            to become involved in their children’s education? In E.N. Patrikakou‚ R.P. Weisberg‚ J.B. Manning‚ H.J. Walberg‚ & S. Redding (Eds.)‚ School-family partnerships: Promoting the social‚ emotional‚ and academic growth of children. NY: Teachers College Press.
Walker‚ J.M.‚ & Hoover-Dempsey‚ K.V. (in press). Parental involvement and classroom
            management. In C.M. Evertson & C.S. Weinstein (Eds.)‚ Handbook for classroom
            management: Research‚ practice‚ and contemporary issues. Hillsdale‚ NJ: Erlbaum.
Walker‚ J.M.‚ Hoover-Dempsey‚ K.V.‚ Whetsel‚ D.R.‚ & Green‚ C.L. (2004). Parental
involvement in homework: A review of current research and its implications for teachers‚ after-school program staff‚ and parent leaders. Cambridge‚ MA: Family Involvement Network of Educators (FINE)‚ Harvard Family Research Project. http://www.gse.harvard.edu/hfrp/projects/fine/resources/research/homework.html.
 
Weiss‚ H. (Moderator)‚ Epstein‚ J.L.‚ Henderson‚ A.T.‚ Hoover-Dempsey‚ K.V.‚ & Jeynes‚ W. (2004). Researching family involvement in education: What lies ahead? Panel discussion proposal accepted for presentation at the Annual Meeting of the American Educational Research Association‚ Montreal‚ April 2005.
Empirical
Closson‚ K.E.‚ Wilkins‚ A.S.‚ Sandler‚ H.M.‚ & Hoover-Dempsey‚ K.V. (2004). Crossing
cultural boundaries: Latino parents’ involvement in their children’s education. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association‚ San Diego‚ CA.
Goldring‚ E.B.‚ Hoover-Dempsey‚ K.V.‚ & Rowley‚ K.J. (2004). Voluntary integration and
            magnet schools under unitary status. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association‚ San Diego‚ CA.
Green‚ C.L. & Hoover-Dempsey‚ K.V. (2004). Home-schooling as an extreme form of parental involvement. Paper accepted for presentation at the Annual Meeting of the American Educational Research Association‚ Montreal‚ April 2005.
Hoover-Dempsey‚ K.V.‚ Wilkins‚ A.S.‚ Sandler‚ H.M.‚ & O’Connor‚ K.P.J. (2004). Parental role construction for involvement: Theoretical ‚ measurement and pragmatic issues in instrument development. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association‚ San Diego‚ CA.
Hoover-Dempsey‚ K.V.‚ & Jones‚ K.P. (2002). Parental role construction. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association‚ New Orleans‚ LA.
Raser‚ K.‚ Hoover-Dempsey‚ K.V.‚ & Dallaire‚ J. (2004). Why teachers do what they do in their classrooms: Authoritative teaching as related to efficacy‚ school climate‚ and contextual support for teaching. Paper accepted for presentation at the Annual Meeting of the American Educational Research Association‚ Montreal‚ April 2005.
Reed‚ R.P.‚ Hoover-Dempsey‚ K.V.‚ & Flynn‚ C. (2001‚ April). Parents’ involvement in children’s education: Testing a mediational model. Paper presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development‚ Minneapolis‚ MN.
Walker‚ J.M. & Hoover-Dempsey‚ K. V (2001‚ April). Age-related patterns in students’ invitations to parental involvement in homework. Symposium paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association‚ Seattle‚ WA.
Walker‚ J.M.T.‚ Whetsel‚ D.R.‚ Dallaire‚ J.R.‚ Green‚ C.L.‚ Hoover-Dempsey‚ K.V.‚ &
Sandler‚ H.M. (in preparation). How does parental involvement influence student outcomes? Model revision through scale development.
Walker‚ J.M.T‚ Wilkins‚ A.S.‚ Dallaire‚ J.‚ Sandler‚ H.M.‚ & Hoover-Dempsey‚ K.V. (in
press). Parental involvement: Model revision through scale development. Elementary School Journal.
Walker‚ J.M.T.‚ Wilkins‚ A.S.‚ Dallaire‚ J.R.‚ Sandler‚ H.M. & Hoover-Dempsey‚ K.V. (2004). Parental involvement: Model revision through scale development. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association‚ San Diego‚ CA.
Walker‚ J.M.T.‚ Dallaire‚ J.‚ Green‚ C.L.‚ Sandler‚ H.M.‚ & Hoover-Dempsey‚ K.V. (2004).
            Parental involvement and student self-regulation: Testing a mediational model. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association‚ San Diego‚ CA.
   
آذر 1402
خرداد 1396
اسفند 1395
فروردین 1394
خرداد 1393
فروردین 1393
اسفند 1392
بهمن 1392
آذر 1390
تیر 1390
خرداد 1390
اردیبهشت 1390
اردیبهشت 1390
بهمن 1389
اردیبهشت 1389
اردیبهشت 1389
آبان 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
تیر 1388
خرداد 1388
   
سپاس بیکران به حضور دکتر حمزه گنجی که تست های روان سنجی را به سطح جامعه تعمیم داد .و هنوز قدرش شناخته نشده است .
   
کلیه حقوق به آرین آرانی متعلق است.