Eyberg Child Behavior Inventory

Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI)
Eyberg & Pincus‚ 1980‚ 1999
سیاهه رفتار کودکان آیبرگ
1.    Dawdles in getting dressed
2.    Dawdles or lingers at mealtime
3.    Has poor table manners
4.    Refuses to eat food presented
5.    Refuses to do chores when asked
6.    Slow in getting ready for bed
7.    Refuses to go to bed on time
8.    Does not obey house rules on own
9.    Refuses to obey until threatened with punishment
10.Acts defiant when told to do something
11.Argues with parents about rules
12.Gets angry when doesn’t get own way
13.Has temper tantrums
14.Sasses adults
15.Whines
16.Cries easily
17.Yells or screams
18.Hits parents
19.Destroys toys and other objects
20.Is careless with toys and other objects
21.Steals
22.Lies
23.Teases or provokes other children
24.Verbally fights with friends own age
25.Verbally fights with sisters and brothers
26.Physically fights with friends own age
27.Physically fights with sisters and brothers
28.Constantly seeks attention
29.Interrupts
30.Is easily distracted
31.Has short attention span
32.Fails to finish tasks or projects
33.Has difficulty entertaining self alone
34.Has difficulty concentrating on one thing
35.Is overactive or restless
36.Wets the bed
شرح سایت روان سنجی:این ابزار برای غریالگری و شناسایی کودکان نیازمند درمان است که توسط والدین تکمیل می شود. ابزار در سال 1980 هنجاریابی و در سال 1990 هنجاریابی آن بازنگری شده است. برای هر گویه دو پاسخ داده می شود، نخست در یک مقیاس هفت گزینه ای از" هیچگاه تا همیشه" فراوانی رفتار و سپس در یک مقیاس دو ارزشی "بلی، خیر" مشکل روشن می شود.
Intensity scale and Problem scale
زمینه ها و اعتبار: هماهنگی درونی برای هر دو زمینه 0.98 ، توافق والدین برای "شدت" 0.86 و برای "مشکل" 0.79 "ایبرگ و رابینسون ،1983" و بازآزمایی پس از سه هفته r=0.86‚ 0.88 (رابینسون و همکاران، 1980) و پس از سه ماه r= 0.80‚ 0.85 و پس از 10 ماه r= 0.75‚ 0.75  (فاندربارک، ایبرگ، ریچ و بیهار، 2003) گزارش شده است.
نمره گذاری: مقادیر T هنجار شده مقیاس را در این نشانی ببینید.
1- Never‚ 2- Seldom- 3‚ 4- Sometimes‚ 5- Often-6‚ 7- Always
Is this problem for you? YES‚ NO
چگونگی دستیابی
منبع برای آگاهی بیشتر
Eyberg‚ S.‚ & Pincus‚ D. (1999). Eyberg Child Behavior Inventory & Sutter-Eyberg Student Behavior Inventory-Revised: Professional Manual. Odessa‚ FL: Psychological Assessment Resources.
Burns‚ G. L.‚ & Patterson‚ D. R. (1990). Conduct problem behaviors in a stratified random sample of children and adolescents: New standardization data on the Eyberg Child Behavior Inventory. Psychological Assessment: A Journal of Consulting and Clinical Psychology‚ 2 (4)‚ 391-397.
Burns‚ G. L.‚ & Patterson‚ D. R. (2001). Normative Data on the Eyberg Child Behavior Inventory and Sutter-Eyberg Student Behavior Inventory: Parent and Teacher Rating Scales of Disruptive Behavior Problems in Children and Adolescents. Child & Family Behavior Therapy‚ 23(1)‚ 15-28.
Boggs‚ S. R.‚ Eyberg‚ S.‚ & Reynolds‚ L. A. (1990). Concurrent validity of the Eyberg Child Behavior Inventory. Journal of Clinical Child Psychology‚ 19 (1)‚ 75-78.
Burns‚ G. L.‚ Patterson‚ D. R.‚ Nussbaum‚ B. R.‚ & Parker‚ C. M. (1991). Disruptive behaviors in an outpatient pediatric population: Additional standardization data on the Eyberg Child Behavior Inventory. Psychological Assessment‚ 3 (2)‚ 202-207.
Butler‚ A.‚ Brestan‚ E.‚ & Eyberg‚ S. (2008). Examination of the Eyberg Child Behavior discrepancy hypothesis. Child & Family Behavior Therapy‚ 30‚ 3‚ 257-262.
Eisenstadt‚ T. H.‚ McElreath‚ L. H.‚ Eyberg‚ S. M.‚ & McNeil‚ C. B. (1994). Interparent agreement on the Eyberg Child Behavior Inventory. Child & Family Behavior Therapy‚ 16 (1)‚ 21-27.
Eyberg‚ S. M. (1992). Parent and teacher behavior inventories for the assessment of conduct problem behaviors in children. In L. VandeCreek‚ S. Knapp & T. L. Jackson (Eds.)‚ Innovations in clinical practice: A source book (Vol. 12‚ pp. 377–382). Sarasota‚ FL: Professional Resource Press; 1992. pp. 261–270.
Eyberg‚ S. M.‚ & Robinson‚ E. A. (1983). Conduct problem behavior: Standardization of a behavioral rating scale with adolescents. Journal of Clinical Child Psychology‚ 12 (3)‚ 347-354.
Eyberg‚ S. M.‚ & Ross‚ A. W. (1978‚ September). Assessment of child behavior problems: The validation of a new inventory. Journal of Clinical Child Psychology‚ 113-116.
   
آذر 1402
خرداد 1396
اسفند 1395
فروردین 1394
خرداد 1393
فروردین 1393
اسفند 1392
بهمن 1392
آذر 1390
تیر 1390
خرداد 1390
اردیبهشت 1390
اردیبهشت 1390
بهمن 1389
اردیبهشت 1389
اردیبهشت 1389
آبان 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
تیر 1388
خرداد 1388
   
سپاس بیکران به زنده یاد دکترحیدر علی هومن روان سنجی که دارای دانش عظیم بود .
   
کلیه حقوق به آرین آرانی متعلق است.