Implicit Association Test (IAT)
Greenwald et al.‚ 1998
آزمون تداعی نا آشکار
Implicit Association Test (Race)
Sequence
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Task description
|
Initial
target-concept
discrimination
|
Associated
attribute
discrimination
|
Initial
combined
task
|
Reversed
target-concept
discrimination
|
Reversed
combined task
|
Task
instructions
|
*BLACK
WHITE*
|
*pleasant
Unpleasant*
|
*BLACK
*pleasant
WHITE*
Unpleasant*
|
BLACK*
*WHITE
|
BLACK*
*pleasant
*WHITE
Unpleasant*
|
Sample
stimuli
|
Meredith+
+Latonya
+Shavonn
Heather+
+Tashika
Katie+
Betsy+
+Ebony
|
+lucky
+honor
Poison+
Grief+
+gift
Disaster+
+happy
Hatred+
|
+Jasmine
+pleasure
Peggy+
Evil+
Colleen+
+miracle
+Temeka
Bomb+
|
+Courtney
+Stephanie
Shereen+
+Sue-Ellen
Tia+
Sharise+
+Megan
Nichelle+
|
+peace
Latisha+
Filth+
+Lauren
+rainbow
Shanise+
Accident+
+Nancy
|
نمونه ای از پرسش هایی که برای آین آزمون به کار گرفته شده است.
Questions Used to Obtain Optional Self-Report Measures Prior to Implicit Association Test (IAT) Measures
Likert Items
One 5-point Likert item was used in conjunction with each IAT‚ illustrated rated here for the Age IAT:
Which statement best describes you?
· I strongly prefer young people to old people.
· I moderately prefer young people to old people.
· I like young people and old people equally.
· I moderately prefer old people to young people.
· I strongly prefer old people to young people.
For the Race IAT‚ the italicized concept words were replaced with European Americans and African Americans. For the Election 2000 IAT the concepts were George W. Bush and Al Gore.
For the Gender–Science IAT‚ the Likert item was as follows:
Which statement best describes you?
· I strongly associate liberal arts with females and science with males.
· I moderately associate liberal arts with females and science with males.
· I associate males and females with science and liberal arts equally.
· I moderately associate science with females and liberal arts with males.
· I strongly associate science with females and liberal arts with males.
در نخستین تکلیف از آزمودنی خواسته می شود تا دو گروه را از نظر هدف – مفهوم – در اینجا از نظر نژاد- تفکیک کند. در اینجا انتخاب سیاه و سفید است. این انتخاب توسط دو کلید صفحه رایانه – برای مثال “E‚L” انجام می شود. Initial target-concept discrimination
در تکلیف دوم چندین واژه خوشایند و ناخوشایند به آزمودنی ارائه و از او خواسته می شود تا ویژگی ها را با همان کلیدها به آن مرتبط سازد. Associated attribute discrimination
در تکلیف سوم که تکلیف ترکیبی نام گذاری شده است، دو انتخاب تکلیف نخست – سیاه یا سفید- و انتخاب های تکلیف دوم به گونه متناوب با هم به آزمودنی ارائه می شود و آزمودنی باید آنها را دوباره با فشردن آن دو کلید مشخص کند. برای نمونه اگر نام سیاه با کلمه ای خوشایند ظاهر شود، باید از همان دو کلید استفاده کند.Initial combined task
در تکلیف چهارم، کار وارونه می شود. یعنی آزمودنی باید جای کلیدهایی را که می فشرد تغییر دهد. در - برخی از نرم افزارهای این آزمون، جای دو ویژگی عوض می شود-. Reversed target-concept discrimination
در تکلیف پنجم، تکرار تکلیف سوم انجام می شود. Reversed combined task
در برخی از نرم افزارهای این آزمون، تعداد تکالیف هفت است، یعنی پس از مرحله سومريال تکلیف دوم و چهارم بار دیگر تکرار می شود.
اعتبار: در مطالعات گوناگون آلفا کرونباخ برای این آزمون از 0.53 تا 0.90 گزارش شده است. باز آزمایی با میانه آن 0.56 گزارش شده است.
نمره گذاری: نمره هر فرد با کم کردن میانگین زمان پاسخ دادن تکلیف پنجم از میانگین زمان پاسخدهی تکلیف سوم به دست می اید.
چگونگی دستیابی
منبع برای آگاهی بیشتر
Greenwald‚ A. G.‚ McGhee‚ D. E.‚ & Schwartz‚ J. L. K. (1998). Measuring individual differences in implicit cognition: The implicit association test. Journal of Personality and Social Psychology‚ 74(6)‚ 1464-1480.
McConnell‚ A. R.‚ & Leibold‚ J. M. (2001). Relations among the implicit association test‚ discriminatory behavior‚ and explicit measures of racial attitudes. Journal of Experimental Social Psychology‚ 37(5)‚ 435–442.
Greenwald‚ A. G.‚ Nosek ‚ B. A.‚ & Banaji‚ M. R. (2003). Understanding and using the Implicit Association Test: I. An improved scoring algorithm. Journal of Personality and Social Psychology‚ 85(3)‚ 197-216.
Olson‚ M. A.‚ & Fazio‚ R. H. (2004). Reducing the influence of extrapersonal associations on the implicit association test: Personalizing the IAT. Journal of Personality and Social Psychology‚ 86(5)‚ 653–667.
Frantz‚ C. M.‚ Cuddy‚ A. J. C.‚ Burnett‚ M.‚ Ray‚ H.‚ & Hart‚ A. (2004). A threat in the computer: The race implicit association test as a stereotype threat experience. Personality and Social Psychology Bulletin‚ 30(12)‚ 1611-1624.
Nosek‚ B. A.‚ Greenwald‚ A. G.‚ & Banaji‚ M. R. (2005). Understanding and using the Implicit Association Test: II. Method variables and construct validity. Personality and Social Psychology Bulletin‚ 31(2)‚ 166-180.
Hofmann‚ W.‚ Gawronski‚ B.‚ Gschwendner‚ T.‚ Le‚ H.‚ & Schmitt‚ M. (2005). A meta-analysis on the correlation between the implicit association test and explicit self-report measures. Personality and Social Psychology Bulletin‚ 31(10)‚ 1369-1385.
Rudman‚ L. A.‚ & Ashmore‚ R. D. (2007). Discrimination and the Implicit Association Test. Group Processes & Intergroup Relations‚ 10(3)‚ 359-372.
Greenwald‚ A. G.‚ Poehlman‚ T. A.‚ Uhlmann‚ E.‚ & Banaji‚ M. R. (2009). Understanding and using the Implicit Association Test: III. Meta-analysis of predictive validity. Journal of Personality and Social Psychology‚ 97(1)‚ 17–41.
Siegel‚ E. F.‚ Dougherty‚ M. R.‚ & Huber‚ D. E. (2012). Manipulating the role of cognitive control while taking the implicit association test. Journal of Experimental Social Psychology‚ 48(5)‚ 1057-1068.