پرسشنامه همدلی – بهر و تحلیل – بهر کودکان

پرسشنامه همدلی – بهر و تحلیل – بهر کودکان
برگردان به پارسی : مریم جلالی ، جواد حاتمی ، بهار صادقی ، مهدی علیزاده
Child EQ-SQ Questionnaire Persian
Auyeung et al‚ 2009
نسخه پارسی
پژوهشکده علوم شناختي 1390
1.     فرزند من دوست دارد از دیگران مراقبت کند.
2.     کودک من اغلب متوجه نمی شود که چرا بعضی چیزها افراد دیگر را خیلی ناراحت می کند.
3.     کودک من اهمیتی نمی دهد اگر که اشیای داخل منزل در جای مناسبی قرار ندارند.
4.     کودک من اگر یک شخصیت فیلمی بمیرد احساس ناراحتی یا گریه نمی کند.
5.     کودک من از مرتب کردن اشیا به طور دقیق لذت می برد. (مثل گل ها، کتاب ها، مجموعه موسیقی)
6.     کودک من وقتی که دیگران شوخی می کنند سریع متوجه می شود.
7.     کودک من از قطعه قطعه کردن کرم ها یا کشیدن پای حشرات به بیرون لذت می برد.
8.     کودک من با اعضای مختلف یک طبقه خاصی از حیولنات علاقه مند است ( مثل دایناسورها، حشرات و ...)
9.     فرزند من تاکنون اتفاق افتاده ، چیزی رو که می خواسته از دوستان یا خواهر و برادرش دزدیده باشد.
10.کودک من به انواع مختلف وسایل نقلیه علاقمند است (مثل انواع قطار، ماشین ها ، هواپیماها و غیره)
11.کودک من وقت زیادی را صرف چیدن اشیا در یک ترتیب خاص، نمی کند. (مثل سربازهای اسباب بازی ، حیوانات ، ماشین ها)
12.اگر قرار باشد با لگو یا این قبیل بازیهای جورچین ، چیزی بسازند، فرزند من تمایل دارد از روی برگه دستورالعمل و الگو پیش برود تا مستقیما دست به کار شود.
13.فرزند من در ایجاد رابطه دوستانه مشکل دارد.
14.در هنگام بازی با دیگران ، فرزند من خودش نوبت می گیرد و اسباب بازی هایش را با بقیه بچه ها تقسیم می کند.
15.کودک من خواندن و شنیدن داستان تخیلی را به غیر تخیلی ترجیح می دهد.
16.اتاق خواب کودک معمولا به هم ریخته است تا منظم باشد.
17.کودک من حتی زمانی که افراد دیگر ممکن است ناراحت شوند، می تواند رک عقیده اش را بگوید.
18.فرزند من از نگهداری جیوانات خانگی لذت می برد.
19.کودک من دوست دارد چیزهایی جمع کند. (برچسب ها ، کارت ها و غیره).
20.کودک من اغلب بی ادب و پررو است بی آن که متوجه باشد.
21.کودک من می داند چگونه رنگ ها را ترکیب کند تا رنگ های مختلف تولید کند.
22.کودک من اگر جای چیزی در خانه عوض شود متوجه نمی شود.
23.فرزند من در زد و خوردهای فیزیکی به دردسر می افتد.
24.کودک من از فعالیت های فیزیکی همراه با قوانین لذت می برد. (مثل ورزش های رزمی ، ژیمناستیک، باله ...).
25.کودک من به راحتی می تواند شیوه کار با کنترل ویدئو یا پخش کننده DVD را بفهمد.
26.زمانی که در مدرسه کودک من چیزی را متوجه می شود، می تواند آن را به راحتی و به وضوح برای دیگران توضیح دهد.
27.کودک من به سختی می تواند پنج تا از بهترین کارتون ها یا فیلم های مورد علاقه اش را به ترتیب لیست کند.
28.کودک من یک یا دو دوست صمیمی و نزدیک و چندین دوست معمولی دیگر دارد.
29.کودک من الگوی اعداد را در ریاضیات سریع می گیرد.
30.کودک من حتی زمانی که عقیده دیگران متفاوت از عقیده خودش است، به آنها گوش می کند.
31.کودک من زمانی که دیگران ناراحت و آشفته اند، از خود توجه نشان می دهد.
32.کودک من علاقه مند دانستن آن که ماشین ها چگونه کار می کنند نمی باشد. ( مثل دوربین ها، چراغ های ترافیک، تلویزیون و ...)
33.کودک من آنقدر مشغول افکار خودش است تا جایی که متوجه خستگی دیگران نمی شود.
34.کودک من از بازی هایی که دارای قوانین مشخص است ، لذت می برد. (شطرنج، دومینو و ...)
35.کودک من زمانی که کارها در زمان خود انجام نشوند، دلخور و ناراحت می شود.
36.کودک من، دیگر کودکان را برای کارهایی که خودشان انجام داده اند، سرزنش می کند.
37.کودک من زمانی که یک حیوان را می بیند که درد می کشد، خیلی ناراحت و آشفته می شود.
38.فرزند من تفاوت بین آخرین مدل دستگاه های بازی کامپیوتری (اکس باکس، پلی استیشن) و دیگر سیستمهای این چنینی را می شناسد.
39.کودک من راجع به عناوینی که به آنها علاقه دارد، مقدار زیادی اطلاعات را به خاطر می سپارد. (مثل پرچم های جهان، تیم های فوتبال، گروه های پاپ و ...)
40.کودک من گاهی اگر دیگران او را اذیت کنند، آنها را هل می دهد و یا نیشگون می گیرد.
41.کودک من به دنبال کردن مسیر سفر روی نقشه علاقه مند است.
42.فرزند من به راحتی متوجه می شود وقتی کسی می خواهد وارد مکالمه با او شود.
43.کودک من به خوبی می تواند درباره چیزی که می خواهد، بحث کند.
44.کودک من دوست دارد لیستی از چیزها تهیه کند. (اسباب بازی های مورد علاقه اش، برنامه های تلویزیون و ...)
45.کودک من درباره احساس یک کودک دیگر که به مهمانی دعوت نشده است، نگران می شود.
46.فرزند من دوست دارد وقت خود را به فراگیری مهات های مورد علاقه خودش (اسکیت، یویو، فوتبال یا حرکات باله) صرف کند.
47.کودک من استفاده از کامپیوتر را سخت می داند.
48.کودک من از دیدن گریه یا درد دیگران احساس ناراحتی می کند.
49.اگر یک آلبوم عکس برگردان داشته باشد، کودک من راضی نمی شود تا این که تمام آن را کامل کند.
50.کودک من از عادات و کارهای منظم روزانه لذت می برد. (برنامه های ثابت و منظم اردوها)
51.کودک من از دانستن زمان دقیق برنامه های روزانه خسته نمی شود.
52.کودک من دوست دارد به کودکانی که تازه به کلاس ملحق شده اند، کمک کند.
53.کودک من اگر کودکان دیگر رویش اسم بگذارند یا دستش بندازند نمی تواند از پس خود برآید و به شدت ناراحت می شود.
54.کودک من از کارهایی مانند کامل کردن یک پازل لذت نمی برد. (مثل جدول، پازل، اسم و فامیل)
55.کودک من آن قدر به درگیری فیزیکی ادامه می دهد تا چیزی را که همه بچه ها می خواهند به دست آورد.
شرح سایت روان سنجی: از مجموعه ابزارهای سنجش اوتیسم است.
گویه ها از نظر ترجمه نیاز به بازنگری دارند . برای مثال : در گویه هفتم ، مراد کندن پای حیوانات است نه کشیدن ! و یا در گویه هشتم ؛ به طبقه خاصی از حیوانات علاقمند است نه اعضای مختلف ! به طور کلی الزامی وجود ندارد که همه جمله ها با کلمه کودک من آغاز شود . لذا تست باید مراحل روایی و اعتبار یابی را پشت سر بگذارد. تا کار ارزشمند دست اندرکاران ترجمه ، مفید تر گردد.
نسخه انگلیسی این پرسشنامه نیز در بخش انگلیسی سایت قرار دارد.
همدلی – بهر را می سنجد. نسخه دیگری به فارسی توسط "بهزاد سروری خراشاد، سال ؟؟؟؟"  ارائه شده است.
نمره گذاری: کاملا درست، کمی درست، کمی غلط، کاملا غلط
چگونگی دستیابی
This instrument can be found at: http://www.autismresearchcentre.com/arc_tests
منبع :
B. Auyeung‚ S. Wheelwright‚ C. Allison‚ M. Atkinson‚ N. Samarawickrema‚ S. Baron-Cohen‚ (2009)‚ The Children's Empathy Quotient and Systemizing Quotient: Sex Differences in Typical Development and in Autism Spectrum Conditions. Journal of Autism and Developmental Disorders: 39:1509–1521