1- مدرسه خود را با شرايط و قوانين منعكس شده از سوي وزارتخانه متبوع ، سازمان آموزش و پرورش منطبق ساخته است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
2- سياست هاي اتخاذ شده ، توسط كاركنان مدرسه، مورد بحث و مشورت قرار گرفته و قابليت بررسي عمومي تحقق اين امر براي اداره اجرايي وجود دارد .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح :
|
|
|
|
|
3- مدرسه يك طرح بهسازي مكتوب كه در دسترس كادر آموزشي ، پرسنل منطقه و افراد ذينفع باشد ، تهيه كرده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
3-الف : طرح بهسازي مدرسه مشتمل است بر :
|
|
|
|
|
1) اطلاعات جمعيتي دانش آموزان (تعداد در پايه ، سن ، مشخصات فردي )
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
2) اطلاعات مربوط به نرخ ارتقاء ، افت ، اخراج
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
3) اطلاعات مربوط به غيبت ، فرار از مدرسه موقت و مستمر
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
4) اطلاعات مربوط به دانش آموزان انتقالي
|
|
|
|
|
5) اطلاعات مربوط به سنجش هاي منطقه اي
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
6) تحليل هايي برپايه داده هاي سنجش هاي مدرسه اي ، محلي و كشوري كه مي توانند براي شناسايي عقب ماندگي هاي دانش آموزان مفيد باشند .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
7) شناسايي دانش آموزان كم پيشرفت
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
8) تعيين هدفهاي قابل اندازه گيري براي بهسازي برنامه مدرسه و كاركرد دانش آموزان ، شامل موارد زير وجود دارد .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
أ. مراحل معين وقابل اندازه گيري هدفها
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
ب. مراحل زماني فعاليتها ( زمان بندي فعاليت ها)
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
ت. بودجه بندي براي هريك از فعاليتها
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
9) وجود فعاليت براي توسعه حرفه اي كاركنان ، براي هر كاركرد خدماتي موجود در مدرسه
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
10) تعيين فرايند مشاهده ، پيشرفت و بازنگري هايي كه طرح بهسازي نياز دارد .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح :
|
|
|
|
|
3- ب : مدرسه بازنگري سالانه كيفيت دروني ( به غير از بازنگري بيروني ) را در برنامه دارد و هر سال در شهريورماه آن را براي آگاهي به اداره ارسال مي كند .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
بازنگري طراحي شده شامل :
|
|
|
|
|
1) تعيين موفقيت برنامه مدرسه در دوره هاي كاركرد دانش آموزي با توجه به اهداف عمومي آموزش و پرورش
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
2) شناسايي فضاهاي داخلي كه نياز به بهسازي دارند .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
3) وجود برنامه براي انجام تشخيص به موقع و انجام تغييرات مناسب
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
4. اعمال بازنگري و تجديد نظر
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
4- مدرسه در امتحانات عمومي منطقه شركت مي كند
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
5- مدرسه دانش آموزان را از برنامه زماني ، شيوه اجرا و توجه دادن به آنها براي مشاركت ، آگاه مي سازد .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح :
|
|
|
|
|
6- مدرسه اطلاعات كافي مكتوب به دانش آموزان درباره دوره هاي فارغ التحصيلي بي قالب ( كار و دانش ) ، شرايط ورود ، مواد آزمون ها و مهارت هاي مورد نياز و مزايا و محدوديت ها و امتيازها ، ارائه كرده است . مانند مدارس شبانه ، مدارس خاص نيروهاي نظامي ، آموزشگاههاي فني و حرفه اي و غيره
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح :
|
|
|
|
|
7- الف : مدرسه سياستهايي براي مراقبت هاي بهداشتي - دارويي تعيين كرده است . مانند : استفاده از يد ، فلورايد ، آهن و غيره
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
ب : سياستهاي بهداشتي مدرسه قبل از هر سال تحصيلي به دانش آموزان و خانواده آنان توضيح داده شده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
پ : مدرسه اقدام مناسب را براي جلوگيري از استعمال دخانيات در هرشكلي تمامي محيط مدرسه به صورت فعاليت فوق برنامه ورزشي ، تحصيلي يا ضمانت هاي اجرايي يا گروه هاي خود جوش دانش آموزي انجام داده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح :
|
|
|
|
|
8- الف : مدرسه رويه كلي مقررات كشوري را در ثبت پيشينه دانش آموزان اعمال مي كند .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
1( نمرات امتحانات جزيي از پيشينه دائمي دانش آموز است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
2( نمرات مستمر بخشي از پيشينه موقت دانش آموز است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
3( نمرات آزمون هاي استاندارد بخشي از پيشينه دانش آموز است.
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
4( سوابق نمرات دائمي و موقت دانش آموزان وفق مقررات كشوري و محلي حفاظت مي شود .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
8-
|
ب : شرايط و مقررات نمرات به هنگام ثبت نام اوليه به صورت مكتوب به اطلاع خانواده رسيده است
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
پ : اطلاعات كتبي مناسب و در خور به هنگام فارغ التحصيلي ، انتقال ، انصراف براي والدين و دانش آموزان تدارك ديده شده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
ت : مدرسه 10 روز پس از درخواست غير اداري ثبت نام هر دانش آموز انتقالي ، سوابق او شامل نمرات ، پايه و رشته تحصيلي ، سوابق بهداشتي ، انضباطي و نتايج آزمون هاي استاندارد را از مدرسه مبدا و منطقه خواسته است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
ث : مدرسه با پرهيز از اين كه چه كسي منتقل شده است ، نسيت به بررسي و روزآمد كردن پيشينه بهداشتي و انضباطي دانش آموز انتقالي اقدام كرده است.
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح :
|
|
|
|
|
9- الف :مدرسه داراي سياستهاي رسيدگي و انضباطي مكتوب است . كه در يك جلسه عمومي و قانوني به تصويب رسيده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
ب : سياستهاي انضباطي مدرسه اختيارات معقولي را كه معلمان مي توانند براي حفاظت ساير دانش آموزان اعمال كنند ، مقرر داشته است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
پ : سياستهاي رسيدگي و انضباطي عمومي و خاص مدرسه به دانش آموزان و خانواده ابلاغ شده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
ت : مدرسه كميته هاي مشترك مشورتي معلمان و اولياء را براي رسيدگي و سياستهاي انضباطي داير و حمايت كرده است . كه رئوس اصلي ملاك هاي شناسايي وضوابط محروم سازي دانش آموزان اخلال گر ، بيمار مسري ، متجاوز و . . . را تعيين مي كنند.
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
ث : سياستهاي عمومي ايمني ساير دانش آموزان ، به دانش آموزان و معلمان ابلاغ شده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
ج : مدرسه روال مناسب را براي تذكر پيامدهاي محروم سازي را مقرر داشته است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح
|
|
|
|
|
10- مدرسه سياستهاي مشخص و قابل دسترسي براي پيشگيري از غيبت ، فرار موقت و يا مستمر از مدرسه دارد
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
الف : مدرسه با درخواست ترك تحصيل دانش آموزان مدرسه گريز كه به سن قانوني رسيده اند موافقت مي كند و اجازه مي دهد تا چنين فردي در برنامه هاي خاص دانش آموزان مدرسه گريز در منطقه شركت كند .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح :
|
|
|
|
|
11- مدرسه ظرف 5 روز از شناسايي و اطلاع از وجود روابط جنسي و اقدام به تعويض كلاس يا مدرسه نسبت به اخطار كتبي به اولياء اقدام مي كند .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
الف : اگر اولياء به موضوع گردن ننهند ، چنين دانش آموزي مجاز به ادامه دوره در همان مدرسه نبوده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح :
|
|
|
|
|
12- محتواي سياستهاي اتخاذ شده انضياطي از مقررات و قوانين كشوري تجاوز نكرده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح :
|
|
|
|
|
13- مدرسه با درخواست بيشتر از دو ساعت غيبت - به طور عادي -از سوي والدين موافقت نكرده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح
|
|
|
|
|
14- مدرسه جلسات و فعاليتهاي عمومي را برقرار كرده و يا در آن ها فعالانه شركت مي كند .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
الف : مدرسه توصيف عمومي از جلسات محرمانه و شيوه تصميم گيري در آن دارد .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
ب : مدرسه حداقل هر شش ماه يك بار در يك جلسه محدود ، محرمانه ماندن مصوبات قبلي را بررسي مي كنند .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
پ : منشي يا معاون يا . . . با روشي دقيق ، معتبر به ثبت و حفاظت مصوبات و دستورالعمل هايي كه به وسيله رييس و نماينده معلمان امضا شده است اقدام مي كند.
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح :
|
|
|
|
|
15- مدرسه روال مناسب حسابداري را براي موضوعات مالي ، حسب دستورالعمل هاي سازماني و وزارتي اتخاذ كرده و سند هاي لازم را براي بازرسي و مميزي فراهم نموده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
الف : بودجه مدرسه بر اساس مصوبات سازمان ، وزارت متبوع و مقررات كشور تنظيم شده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
ب: بودجه مدرسه متناسب با الزامات اداري و وزارتي هزينه شده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
پ: حقوق دولتي مطابق با الزامات كشوري و به صورت صحيح پرداخت شده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
ت: ثبت اثاثيه و ذخاير عمومي مدرسه منطبق با روش هاي حسابداري و مالي است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
ث: دريافت ، پرداخت و انتقال وجوه با ضوابط كشوري مطابق است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
ج: تعهدات مالي مدرسه قانع كننده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
چ: عملكرد و تسهيلات مالي سالانه بازرسي مي شوند.
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
ح: اظهارنامه هاي اقتصادي و مالي براي تمام كساني كه ملزم به رعايت آن هستند ، اعمال شده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
خ: مدرسه رويه هاي قانوني را در قراردادهاي تداركاتي ، خدماتي ، خريد مواد يا كالا رعايت كرده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح
|
|
|
|
|
16- دريافتي هاي مدرسه - درهرمورد- بيشتر از 10 درصد ضوابط تعيين شده نيست .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح :
|
|
|
|
|
17- الف: هيچ دانش آموزي به دليل زبان ، قوميت ، نژاد ، مليت ، رنگ پوست يا مذهب ، مورد تبعيض نيست .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
ب: مدرسه در برنامه هاي فوق العاده ، فعاليتها ، خدمات ، اعانه تبعيض قائل نشده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
1- مدرسه موارد زير را به صورت مكتوب دارد
|
|
|
|
|
|
|
أ. سياست تساوي دانش آموزان
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
|
ب. برقرار سازي امكان شكايت درباره تبعيض
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
|
ت. گوشزد نمودن موارد بالا به دانش آموزان ، اولياء و كاركنان
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
|
ث. سامانه ( سيستم ) ارزيابي رعايت تساوي ( عدم تبعيض)
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
|
ج. برنامه كاربردي رفع هرگونه تبعيض را برقرار كرده و يا توسعه داده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
|
ح. مطالعه و بررسي علائق ورزشي دانش آموزان را در برنامه دارد .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
2- مدرسه موارد زير را پوشش داده است .
|
|
|
|
|
|
|
آ.
|
پيشگيري برنامه ريزي شده و يا حذف عملي ارتباط هاي غير متعارف با جنس مخالف .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
|
ب
|
حراست دانش آموزان از ارعاب يا آزار جنسي و جسمي توسط فرد ديگر و يا سياستها و تكاليف مدرسه
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
3- برنامه هاي ورزشي براساس بازخورد دريافت شده از بررسي علائق دانش آموزان است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح :
|
|
|
|
|
18- كادر مديريت مدرسه
|
|
|
|
|
|
الف : مطابقت شرح شغل را با آن چه كه افراد به آن مشغول هستند ، شناسايي و نظارت مي كند .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
ب: تمامي تصميمات شامل به كارگيري ، نگهداري ، مرخص كردن معلمان و ساير كاركنان را با دريافت نظر از منطقه صورت مي دهد.
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
پ: ارتباطات اداري و حرفه اي با شاغلين را از مجراي اداره انجام مي دهد .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
19- مدير مدرسه متعهد ، مجري و پاسخگوي رهبري و مطابقت برنامه ها ، عملكرد و ارزيابي برنامه هاي آموزشي با قوانين و آيين نامه ها در مقابل مدير مافوق است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
الف: منطقه براي جايگاه مدير مدرسه شرح شغلي تعيين كرده است كه اكثر زمان آن به بهسازي ، برنامه ريزي و توسعه مديريتي معطوف است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح :
|
|
|
|
|
20- مدرسه سياستي مكتوب براي ارائه كمك و اعانه ، شامل : شرايط بهره گيري ، اطلاع رساني و رسيدگي به اعتراضات برقرار كرده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
الف : مدرسه براي دانش آموزان بي بضاعت كتاب درسي و لوازم التحرير تامين كرده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
21- دانش آموزان واجد شرايط ، از تخفيف و يا عدم پرداخت هزينه هاي جنبي فعاليت هاي آموزشي و پرورشي برخوردارند .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح :
|
|
|
|
|
22- كادر مدرسه هرنوع ارتقاء تحصيلي دانش آموز را به هر دليل غير مرتبط با كاركرد تحصيلي او يا هر دليل اجتماعي ديگر را منع كرده است ، به پيش مي برد و برآن تاكيد مي ورزد .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
الف : مدرسه سياست هايي اتخاذ كرده است كه دانش آموز براي ارتقاء حداقل انتظارات پايه بعد را كسب كرده باشد .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
ب: بحث ارتقاء يا تكرار در هر كلاس منوط به توفيق كامل است لذا رسيدگي و كاركرد آزمونها و رعايت مباني آن ها بايد توسط كادر برقرار گردد .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
|
پ: براي دانش آموزاني كه ارتقاء نمي يابند ، مشاوره تحصيلي و چاره انديشي مي شود . شامل - اما نه محدود به - برنامه هاي تكميلي تابستاني ، دوره تحصيلي خصوصي ، اضافه يا تمركز زمان آموزشي ، تعديل و يا تغيير مواد آموزشي و آن چه كه براي موفقيت در پايه مورد نياز است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح :
|
|
|
|
|
23- كادر مدرسه تا يك حداقل ميانگين و يا حداقل پايه يا هردو ، در قبال دانش آموزاني كه از مشاركت در تكاليف مدرسه اي يا فوق برنامه يا حمايت هاي ورزشي منصرف شده اند سياستي مبتني بر عدم مداخله اتخاذ كرده است .
|
بلي O
|
خير O
|
نامشخص O
|
درجه اهميت O
|
توضيح :
|
|
|
|
|